För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om cookies
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om cookies

Frågor och svar om det nya huvudjournalsystemet

Här finns svar på de vanligaste frågorna om det nya huvudjournalsystemet och vad som händer i projektet just nu.

Allmänt om det nya huvudjournalsystemet

Varför byter Region Stockholm och Region Gotland huvudjournalsystem?

Utvecklingen av behandlingsmetoder, läkemedel och teknik går snabbt, och vårdens verksamheter behöver ett system som kan anpassas och vidareutvecklas för att möta framtida behov och it-tekniska krav. 

Det nuvarande journalsystemet TakeCare har använts sedan mitten av 1990-talet.

Om projekt och tidplan

Vad händer i projektet kring det nya huvudjournalsystemet just nu?

Regionstyrelsen har beslutat att tilldela avtal i upphandlingen av huvudjournalsystem till Cambio Healthcare Systems AB och journalsystemet Cosmic för hälso- och sjukvården i Region Stockholm och Region Gotland.

Två leverantörer har överklagat tilldelningsbeslutet i Förvaltningsrätten.

Parallellt med överklagandeandeprocessen pågår interna förberedelser för att bland annat bemanna olika delprojektet och arbetsgrupper med representanter för den regionägda vården.

När ska det nya huvudjournalsystemet vara infört?

Målsättningen att alla verksamheter i Region Stockholm och Region Gotland ska använda det nya journalsystemet i december 2029. 

Vad händer med all information som idag ligger i TakeCare?

Det pågår ett projekt som ser över hur informationen i Take care ska sparas. Mer information kommer.

Grundfunktionalitet i det nya huvudjournalsystemet

Dokumentation

Alla funktioner vi är vana vid och som krävs för att dokumentera i ett journalsystem, till exempel journalanteckningar och mätvärdesinmatning, kommer att finnas i det nya huvudjournalsystemet. 

Det finns också möjlighet att använda tidigare registread information och skapa länkar till journalanteckningar, röntgensvar och provsvar, både när du skapar journalanteckningar och vid beställningar för diagnostik och remisser.

Sättet att ta del av information liknar dagens journalsystem: 

  • Journalmallar visas på samma sätt som idag.
  • Mätvärdesvyer som presenterar blodtryck, puls och blodprovssvar kan visas i tabeller. 

Olika värden kan också sammanställas i grafer och kurvor.

Patientöversikten sammanställer information från olika delar av journalen och vyerna kan skräddarsys för att passa vårdens behov och olika yrkesroller. Till exempel kan läkare, omvårdnadspersonal och rehab ha specifika översikter med relevant information.

Det nya huvudjournalsystemet kan visa flera typer av information än Take care och har ett öppet, grafiskt gränssnitt med gott om utrymme. Du kan också uppdatera informationen direkt i vyn.

Remisser och svar

När du skapar en remiss kan du återanvända information från andra delar av journalen och länka till journalanteckningar som du vill att mottagaren ska ta del av.  

Översikterna för skickade och mottagna remisser kan visa flera statustyper för varje ärende, till exempel pågående, avslutad etc.

Beställningar och svar

Du kan beställa prover och radiologiska undersökningar. När du skickar en beställning kan information från andra delar av journalen återanvändas, till exempel Krea vid beställning av undersökningar med kontrast. Systemet kan också skapa paket av analyser och diagnostik, till exempel blodprover och radiologi i samma beställning.

Provsvar kan visas i grafer tillsammans med andra värden, så att du enkelt kan jämföra provsvar med de läkemedel patienten har fått i en och samma vy.

Bokningar, väntelistor och resursplanering

Du kan hantera kalendrar, resurser, rum och bokningsunderlag och skapa gruppbokningar eller en personlig vy som sammanställer dina bokningar för dagen eller veckan. Det finns också stöd för integration med bland annat webtidbok och digitala vårdmöten.

Patientadministration

Journalsystemet innehåller grundfunktioner för diktering, vårdkontaktsregistrering och patientadministration, inklusive ankomstregistrering, betalning, klassificering och DRG-gruppering.

Vid diktering kan du prioritera och kategorisera diktat för att underlätta transkribering, samt flytta diktat mellan enheter.

Systemet har också funktioner för kalender, bokningsunderlag, bokning och ombokning, samt stöd för både vanliga kallelser och e-kallelser i olika format. Det är även möjligt att planera in elektiva patienter i slutenvård.

Akutmottagning

Det finns en särskild vy för patienter på akuten, med avancerade funktioner som visar aktuell information. Här kan du bland annat se patientens NEWS-värde, närmast planerade aktiviteter och inkomna provsvar.

Systemet har också inbyggda funktioner för triagering, som kan anpassas efter olika triageringssystem.

Läkemedel

Läkemedelsmodulen hanterar ordination, administration och förskrivning av läkemedel. Den har även en funktion för favoritordinationer.

Administrationsvyn gör det enkelt att bocka av iordningsställda läkemedel, och hjälper dig för att hålla reda på vilka läkemedel som är delade och redo för administration  

Meddelandefunktion

Meddelandefunktionen tillåter hantering av adressböcker över vårdenhetsgränser och gör det möjligt att skicka meddelanden till andra användare. Systemet har också stöd för funktionsbrevlådor.

Informationsdelning

Huvudjournalsystemet kan integreras med de vanligaste digitala plattformarna som används i vården idag.

Kontakta Projektet för nytt huvudjournalsystem

Har du fler frågor? Mejla oss i projektet.

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.

  • Uppdaterad: 22 maj 2025

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.