
Frågor och svar om införandet av ett nytt avvikelsehanteringssystem
Kontakta gärna oss i projektet om du har fler frågor.
Om det nya avvikelsehanteringssystemet
Vad är ett avvikelsehanteringssystem?
Det är digitalt system som används för att rapportera, följa upp och analysera avvikelser samt ta emot förbättringsförslag inom områden som arbetsmiljö, miljö och vård. Avvikelsesystemet kan även ta emot synpunkter och klagomål från patienter.
När införs det nya avvikelsehanteringssystemet?
Det nya avvikelsehanteringssystemet införs successivt med start i vården hösten 2026 och levereras av iFacts.
Om projektet
Vad händer just nu?
Upphandlingen av ett nytt system för avvikelsehantering avslutades i juli 2025 när ett avtal tecknades med iFacts AB.
Just nu pågår planering och tekniska förberedelser inför övergången till det nya systemet. Mer information kommer under hösten.
Kontakta Projektet för nytt avvikelsehanteringssystem
- Uppdaterad: 9 juli 2025