Tilläggstjänster
Söker du ökad funktionalitet i TakeCare? Upptäck våra tilläggstjänster som är tillgängliga för dig med bastjänst.
Läs mer och ansök nedan.
Kan jag avtala om en tilläggstjänst?
Endast kunder med bastjänst i TakeCare kan avtala om en eller flera tilläggstjänster under pågående avtalsperiod.
Hur ansöker jag om en tilläggstjänst till TakeCare?
- Läs igenom informationen om tilläggstjänsten
Säkerställ att du förstår vad tjänsten innebär och vilka krav som gäller. - Fyll i ansökningsformuläret
Ange nödvändig information i formuläret och skicka in ansökan. - Ta emot bekräftelse via e-post
När du skickat in ansökan får du ett bekräftelsemail. Där framgår vad som händer härnäst - processen kan variera beroende på vilken tilläggstjänst du har ansökt om.
Webbformulär
Vad är webbformulär?
Webbformulär är ett digitalt verktyg i TakeCare där patienter, närstående eller vårdpersonal fyller i formulär som används i vården. Patientens svar förs, efter granskning av vårdpersonal, in i journalen på ett strukturerat sätt. Det finns även formulär som fylls i av personal som en del av bedömningen, samt anonyma formulär som används för att samla in upplevelser av vården på gruppnivå.
Information om webbformulär
Funktionalitet
Formulären kan innehålla till exempel hälsodeklarationer, symtomskattningar, screeningfrågor, levnadsvanor eller stöd för diagnostiska intervjuer. Varje enhet har tillgång till ett urval av formulär som är relevanta för deras verksamhet. Nya formulär och kategorier kan läggas till vid behov via lokal förvaltning.
Formulär kan skickas till patientens 1177-konto, antingen manuellt eller automatiskt. Automatisk hantering möjliggör schemalagda seriebokningar.
Det finns en särskild vy i TakeCare där behöriga kan se vilka patienter som har genomfört formulär som ännu inte journalförts, samt vilka som har bokade men ej genomförda formulär. Åtkomst till denna vy kräver särskild behörighet som ges av lokal förvaltning. Vyn nås sedan I TakeCare under Systemmeny – Externa system och tjänster - Webbformulär patientöversikt.
Aktuella webbformulär(Extern länk)
Kortfilm om webbformulär(Extern länk)
Villkor och förutsättningar
För att en vårdgivare ska få använda webbformulär krävs följande:
- Göra en behovs- och riskanalys kopplad till användningen av webbformulär.
- I sin informationssäkerhetspolicy besluta om att använda sig av webbformulär
- Vårdgivaren ska ha dokumenterade och kommunicerade rutiner för hur formulär bokas och hur patienters svar omhändertas
Exempel på frågor som en rutin bör hantera:- Vem bokar formulär? När bokas formulär?
- Vem ska journalföra? När ska formulären journalföras?
- Ska formulär fyllas i av vårdgivare/patient tillsammans?
- Vilka rutiner gäller om inte patient vill/har möjlighet att fylla i på webben? (Telefontid? Dator på plats? Papper?)
Kostnad
349 kr per årsanställd per 12 månaders period
Ansök om webbformulär
SMS-påminnelse
Vad är SMS-påminnelse?
SMS-påminnelse är en tjänst som används för att påminna patienter om kommande bokade besök. Ett SMS skickas automatiskt till det angivna telefonnumret 48 timmar innan besöket. Tjänsten används enbart i syfte att påminna om bokningen.
Information om SMS-påminnelse
Funktionalitet
Patienten ska få en fråga om SMS-påminnelse och om så önskas, aktiveras tjänsten i bokningsunderlaget. Inför nästa besök ska frågan ställas igen. Kontrollera att det angivna telefonnumret stämmer. Om avisering ska skickas till en anhörig, t.ex förälder, kontrollera att patienten godkänner detta.
Texten som visas i SMS:et skapas på vårdenhetsnivå av lokal systemadministratör. Texten får inte innehålla uppgifter som kan kopplas till diagnos. Verksamhetschef eller motsvarande beslutar om det ska stå enhetens namn (t.ex. Hudmottagningen) eller vårdgivarens namn (t.ex. Danderyds sjukhus) i meddelandet.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen (HSF) sammanställer kvartalsvis statistik över antal skickade SMS per vårdgivare. Faktura skickas till vårdgivaren, som i sin tur ansvarar för eventuell internfakturering till berörda verksamheter. Kostnaden är beroende av antalet skickade SMS.
Detaljerad instruktion för handhavande i TakeCare finns i funktionsbeskrivningen SMS-avisering.
Villkor och förutsättningar
Vårdgivare måste:
- göra en behovs- och riskanalys
- i sin informationssäkerhetspolicy besluta om att använda sig av denna typ av påminnelser eller kallelser
- ta fram rutiner för hur påminnelser och kallelser ska användas på ett säkert sätt
- få patientens medgivande och telefonnummer som ska användas
Mer information på Socialstyrelsens hemsida(Extern länk)
Kostnad
Kostnaden är 40 öre per SMS exklusive moms.
Ansök om SMS-påminnelse
Mellanlagringstjänst (MLT)
Vad är mellanlagringstjänst (MLT)?
Mellanlagringstjänsten (MLT) möjliggör lagring av journalinformation från avställda elektroniska journalsystem samt skannad pappersdokumentation – både aktuell och historisk – som inte har dokumenterats i huvudjournalsystemet.
Information om mellanlagringstjänsten
Funktionalitet
Informationen som lagras i MLT kan användas i olika vårdsituationer där patientens historik är relevant för bedömning eller behandling. Åtkomst till MLT sker direkt via huvudjournalsystemet, under menyn "Externa system och tjänster".
Villkor och förutsättningar
För att kunna konsumera informationen i tilläggstjänsten måste vårdgivaren ha medarbetaruppdraget "Vård och Behandling".
Efter att ansökan har skickats in görs en bedömning av om det specifika ärendet är lämpligt för tjänsten Mellanlagringstjänst.
Om det bedöms att tilläggstjänsten är lämplig för vårdgivarens ärende, behöver vårdgivaren kontrollera att alternativet "Mellanlagringstjänsten" finns under rubriken "Externa uthopp" i den personliga profilen i TakeCare. Om alternativet saknas, kan beställning göras till TakeCare-förvaltningen.
Mer information om MLT, kopplingen till TakeCare och förutsättningar för åtkomst.
Kostnad
0,96kr per MB per 12 månaders period
Ansök om mellanlagringstjänsten
Insamling, Validering, Rapportering (IVR)
Vad är Insamling, Validering, Rapportering (IVR)?
Insamling, Validering och Rapportering (IVR) och är ett verktyg som möjliggör för vården att automatiskt överföra information till kvalitetsregister.
Information om IVR-verktyget
Funktionalitet
Innan den insamlade informationen skickas till registret kan behörig vårdpersonal gå in i IVR-verktygets översikt och titta på informationen.
Region Stockholm äger och förvaltar IVR som i dagsläget är kopplat till tre olika regionala system:
- Journalsystemet TakeCare
- Webbformulär
- CHA, regionalt system för digital anestesi- och intensivvårdsjournal
Mer information om hur IVR fungerar och tillgängliga register
Villkor och förutsättningar
IVR är konfigurerat att hämta information från specifika fält i patientens journal för överföring till kvalitetsregistret. För att kunna ansluta till ett befintligt register krävs att journalföringen sker på samma sätt som hos redan anslutna vårdgivare. Om journalföringen avviker behöver överföringen anpassas, vilket medför en separat kostnad och utförs i mån av tillgänglig tid.
Kostnad
Kostnaden baseras på antal rapporteringar. Arbete för eventuell anslutning till nytt register hanteras separat.
Ny prismodell från och med 1 januari 2026
Kostnaden per register-rad baseras på Baskostnad och Kostnadsfaktorer.
- Baskostnaden beräknas till 10 % av driftkostnaderna, som inkluderar kostnader för resurser, programvaror, server och licenser.
- Kostnadsfaktorerna baseras på möjliga antal rader, komplexitet i registret och antal variabler i registret.
För Q1-Q3 faktureras kunden ett schablonbelopp baserat på föregående år. För Q4 baseras slutfaktureringen på faktisk användning nuvarande år (vilket kan innebära återbetalning/extra inbetalning). Justering sker endast om differensen över- eller understiger 5000 kr.
Nya prismodellen införs under 2026 och du som IVR användare kommer att få ett separat utskick om övergångsmodellen vi kommer att använda 2025.
Ansök om IVR-verktyget
Welcome självincheckningsterminal
Vad är Welcome självincheckningsterminal?
Welcome självincheckningsterminal är en fysisk pekskärmsterminal som gör det möjligt för patienter att själva registrera sin ankomst till vårdbesök genom att checka in med sitt personnummer. Tjänsten är integrerad med TakeCare, men saknar betallösning och används därför endast av patienter som inte behöver betala vid besöket. Vid lyckad incheckning uppdateras besöket automatiskt i TakeCare och visas på mottagningens skärm.
Information om Welcome självincheckningsterminal
Funktionalitet
CompuGroup Medical (CGM) i samarbete med underleverantören TechTrade erbjuder alla vårdenheter inom Region Stockholm och Region Gotland, som inte har ett eget avtal för beställning av självincheckningsterminaler, möjligheten att beställa självincheckningsterminaler för TakeCare.
Självincheckningsterminalen erbjuder följande funktionalitet:
- Gäller endast patienter med frikort eller de som är under 18 år eller 85 år och äldre (det vill säga ej betalande patienter)
- Kan inte användas vid reservnummer, skyddad identitet eller spärrad journal.
- Misslyckad incheckning hänvisas till kassan.
- Alla bokade besök samma dag får status ”kommit”, vårdkontakt skapas automatiskt.
- Bokningar måste innehålla yrkeskategorikod, ekonomisk enhet och besökstyp.
CGM och TechTrade erbjuder ett helhetspaket där följande ingår:
- CGM Welcome-programvara
- Dator med tryckskärm
- Stativ
- Konfigurering och installation
- Support och drift
Vilkor och förutsättingar
Vårdenheten ansvar för att:
- Det finns ett aktivt nätverksuttag med SLL-net där självincheckningsterminalen ska vara placerad.
- Det finns ett eluttag i nära anslutning (2 meter) till självincheckningsterminalen.
Kostnad
5 080 kr per månad och styck, exklusive moms.
Priset gäller tills vidare och indexjusteras årligen.
Avtalstid är 36 månader med automatisk förlängning om inte tjänsten sägs upp. Som vårdenhet har man möjlighet att prova självincheckningsterminalen i 6 månader och sedan lämna tillbaka den om man inte är nöjd. Tjänsten ska i så fall sägas upp senast 2 månader innan utgången av de 6 månaderna.
Ansök om Welcome självincheckningsterminal
Teledermatoskopi (Dermicus)
Vad är Teledermatoskopi (Dermicus)?
Teledermatoskopi innebär att hudförändringar bedöms på distans genom att bilder tas med ett dermatoskop och skickas digitalt till en hudspecialist för utlåtande. I Region Stockholm används det digitala systemet Dermicus för detta arbete.
Information om Teledermatoskopi (Dermicus)
Funktionalitet
Dermicus är ett digitalt stöd för teledermatoskopi, vilket innebär att hudförändringar kan bedömas på distans. Systemet gör det möjligt för vårdcentraler att:
- Ta och lagra bilder av hudförändringar med hjälp av ett mobilt dermatoskop.
- Skicka remisser med bilder till hudspecialister för bedömning.
- Ta emot svar och utlåtanden direkt i journalsystemet TakeCare eller i Dermicus.
- Kommunicera med hudspecialister genom ett inbyggt meddelandesystem.
All information, inklusive remisser, svar och bilder, lagras säkert i regionens bildarkiv (BFT). Detta gör att vårdcentraler snabbt och effektivt kan få specialiststöd utan att patienten behöver besöka en hudmottagning
Villkor och förusättningar
Dermicus är tillgängligt för alla vårdcentraler som drivs av eller har avtal med Region Stockholm.
Teledermatoskopi är inskrivet i förfrågningsunderlaget och kan erbjudas patienter på samtliga vårdcentraler.
Vårdcentraler som inte använder TakeCare kan ändå använda Dermicus direkt via webbplattformen eller mobilappen.
Läkare som ska använda Dermicus måste genomföra en webbutbildning i teledermatoskopi (ca 4 timmar) samt klara en examination. Efter godkänd utbildning utfärdas ett ”teledermatoskopikörkort”.
Varje vårdcentral ska utse en centeradministratör, som ansvarar för utrustningen och användarhantering. Centeradministratören ska också genomgå en kortare utbildning.
Kostnad
Mer information om kostnad och tillgänglighet för Dermicus på Vårdgivarguidens hemsida.(Extern länk)
Ansök om Teledermatoskopi (Dermicus)
- Uppdaterad: 18 september 2025
Du kanske också är intresserad av

Tjänstespecifika instruktioner
Här finns bland annat detaljerade instruktioner och riktlinjer för förvaltare kring hur tjänsterna ska användas.