SMS-påminnelse
Läs mer om vilka riktlinjer som rekommenderas vid användning av sms-påminnelse inför inbokade besök, samt instruktioner för hur en vårdenhet skapar egna påminnelser.
Vad är sms-påminnelse?
Enligt Socialstyrelsens föreskrifter om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården medges det att man under vissa förutsättningar kan skicka sms-påminnelser till patienter.
Kallelser och påminnelser till patienten via sms och e-post får användas om:
- Risk- och behovsanalys har genomförts och dokumenterats för den verksamhet som avser att använda metoden.
- Verksamhetschef har beslutat att riskerna är acceptabla.
- Patienten har givit samtycke.
Information till patient samt medgivande av patient
Patientens medgivande ska inhämtas och registreras för varje verksamhet som avser att använda metoden.
Tydlig information ska ges till patienten om att medgivandet gäller:
- Undersökningar i anslutning till aktuell vård och behandling, t. ex. påminnelse om undersökning.
- så länge patienten är aktuell på kliniken.
- tills patienten själv aktivt avböjer sms-påminnelser.
Av informationen ska det tydligt framgå:
- exakt vad som kommer att stå i sms:et.
- hur patienten kan återkalla medgivande, t.ex. ett telefonnummer till mottagningen.
- I TakeCare ska säkerställas att aktuellt mobilnummer är registrerat (SMS-aviseringsnummer i Patientuppgifter).
Om medgivandet gäller ett barn/ungdom, ska vårdnadshavaren besluta om detta. Dock kan patientens synpunkter beaktas med hänsyn tagen till dens ålder och mognad. Vårdnadshavarna behöver inte kontaktas om barnet har nått en sådan ålder och mognad att barnet i fråga själv anses kunna besluta om detta. En individuell bedömning måste göras i varje enskilt fall.
När skickas smset?
Två dagar före det bokade besöket (48 timmar). Dels för att ge patienten möjlighet att kontakta vårdenheten för om/avbokning, dels för att vårdenheten eventuellt ska hinna kontakta en ny patient.
Hur skapar min vårdenhet sms-påminnelser?
Utgångspunkten är att patienten fått en kallelse, via brev eller digitalt, med information om typ av undersökning/besök, klockslag, plats/adress mm. Sms:et avser endast att påminna om den bokade tiden och ska endast innehålla datum, tid och plats, och får inte innehålla information om patientens hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden.
Varje vårdenhet kan skapa sina egna sms-texter i TakeCare under: Vårdenhetens inställningar – Bokningar och väntelista – SMS-påminnelse.
När mallen skapas finns en default meddelande som man kan utgå från. information om datum och tid taggas med <<Datum&Tid>>. Denna tagg får inte tas bort, medan övrig text kan justeras enligt behov.
Vilka begränsningar finns för sms-påminnelse?
- Meddelandet får inte vara längre än 120 tecken.
- Länkar får inte innehålla; < , > , [ och ]
- Man får inte ta bort taggen för datum och tid (<<Datum&Tid>>) eller lägga till andra taggar.
Ladda ner våra riktlinjer
- Senast granskad: 4 november 2024