För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Gemensamt vårdregister

Får du frågor om GVR eller vill veta mer? Här hittar du information om vilka GVR-tjänster TakeCare rapporterar till, vilka händelser i journalsystemet som utlöser rapporteringen samt viktiga riktlinjer för test.

Vad är GVR?

Gemensamt vårdregister (GVR) förvaltas av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen och används bland annat för att registrera besök, vårdtillfällen, väntetider, diagnoser och åtgärdskoder. Informationen ligger till grund för ersättning till vårdgivare i Region Stockholm samt används för uppföljning, kvalitetssäkring och forskning. TakeCare är ansluten till och rapporterar till GVR.

Regelverk och avtal styr vilken information som ska rapporteras vid varje vårdkontakt för att ersättning ska ges. Det finns särskilda rapporteringsanvisningar med koder som ligger till grund för ersättningen, enligt avtalet med Region Stockholm.

Rapporteringsanvisningar för respektive vårdområde finns publicerade på Vårdgivarguiden.(Extern länk)

Vilka GVR-tjänster rapporterar TackeCare till och vad genererar rapporteringen?

TakeCare rapporterar till flera GVR-tjänster, där rapporteringen genereras på olika sätt. Personnummer, enhet (Kombika och HSA-id) samt datum är obligatoriska uppgifter för samtliga tjänster och används för att koppla samman vårddata från olika poster som rapporteras till GVR-tjänsterna. TakeCare rapporterar till följade GVR-tjänster. 

Vårdhändelse

GVR tjänsten vårdhändelse tar emot vårddata från besöksregistrering av öppenvård och ut- och utskrivning av slutenvård.

Rapporteringen genereras av:

Rapportering av besöksregistreringar av öppenvård genereras av en kassaregistrering eller skapandet av en kontaktrapportering och en besöksrapportering. Det gäller även korrigeringar. Posten tas bort om vårdkontakten makuleras. 

Ut- och inskrivningar av patienter inom slutenvård genereras av ut- och inskrivning av ett vårdtillfälle i TakeCare. Det gäller även korrigeringar. Posten tas bort om vårdtillfället makuleras.

Medicinska uppgifter

GVR tjänsten medicinska uppgifter tar emot medicinsk data såsom diagnoskoder och åtgärdskoder från öppenvårds- och slutenvårdsbesök. 

Rapporteringen genereras av:

Rapportering av medicinska uppgifter genereras vid godkännande av öppenvårds- eller slutenvårdskontakt då diagnos/operations-åtgärdskod är satt. Rapportering sker även vid tillägg av en diagnoskod i en kontaktrapportering eller en besöksrapportering. Korrigering inträffas endast om diagnoskoder ändras. Posten tas bort om vårdkontakten makuleras.

Ekonomiska uppgifter

GVR tjänsten ekonomiska uppgifter tar emot ekonomidata såsom produktkoder från öppenvårds- och slutenvårdsbesök. 

Rapporteringen genereras av:

Rapportering av ekonomiska uppgifter genereras vid godkännande av öppenvårds- eller slutenvårdskontakt. Korrigering inträffar vid ändring av vårdkontakten. Posten tas bort om vårdkontakten makuleras.

Akutuppgifter

GVR tjänsten akutuppgifter tar emot akutuppgifter från akutliggaren

Rapporteringen genereras av:

Rapportering av akutuppgifter sker när en kassaregistrering görs i samband med att akutuppgiften skapas. När akutposten tas bort från Akutliggaren, alltså när patienten skrivs ut från akuten, skickas akutuppgifterna. För att rapporteringen ska kunna genomföras måste både uppgifter om läkaren och tidpunkt finnas angivna. TakeCare skickar inga korrigeringsposter eller deleteposter till GVR-akutuppgifter.

Tillgänglighetsuppgifter

GVR tjänsten tillgänglighetsuppgifter tar emot data för att följa upp tillgängligheten inom vården. 

Rapporteringen genereras av:

Rapportering av tillgänglighetsuppgifter genereras när en kassaregistrering gör. 

Väntande

GVR tjänsten väntande, även kallas väntandetjänsten används för att mäta och följa upp väntetider och vårdgarantin inom den specialiserade vården. 

Rapporteringen genereras av:

Rapportering till väntandetjänsten sker när en väntelistepost skapas, eller när en bokning görs utan att det finns en föregående väntelistepost.

Om det finns en väntelistepost ska bokningen göras direkt från väntelistan. Om bokningen sker på annat sätt riskerar dubbla rapporteringar till GVR för samma patient.

Väntetiden avslutas antingen vid kassaregistrering eller när bokningen avbokas.

Viktiga riktlinjer 

  • Uteblivna besök ska alltid kassaregistreras som uteblivna besök.
  • För att väntetiden ska bli korrekt bör kassaregistreringen göras samma dag som det planerade besöket.
  • Om en remiss tas emot och patienten läggs på väntelista, ska remissen kopplas både till väntelisteposten och till den bokning som görs.
  • Om det redan finns en väntelistepost, ska bokningen alltid göras direkt från väntelistan.

Begränsningar vid test i produktionsmiljö

För att säkerställa korrekt rapportering till GVR är det viktigt att testregistreringar inte genomförs på testpatienter i produktionsmiljön. All testning ska i första hand ske i utbildningsmiljön. Om det ändå finns behov av att testa i TakeCare produktionsmiljö, gäller följande riktlinjer:

  • Endast testpatienter får användas.
  • Testa i första hand på en testenhet. Säkerställ att testenheten inte är kopplad till GVR. Säkerställ även att den ekonomiska enheten som rapporteras är en testenhet.
  • Allt som registreras ska makuleras direkt efter testet. Det gäller i detta fall: Kassaregistreringar, vårdkontaktsregistreringar, besöksregistreringar, ut- och inskrivningar, väntelistor och bokningar. 

Information som riktar sig till vårdpersonalen

  • Uppdaterad: 13 mars 2025