Ansökningsprocess till befintliga integrationsplattformar
Vill du ansluta dig till TakeCare med en av våra integrationslösningar? Läs mer om ansökningsprocessen här.
Integrationer till TakeCare hanterar känslig information och kräver en noggrann och säker anslutningsprocess för att förhindra felaktig användning av data. Därför finns det en etablerad anslutningsprocess för varje vårdgivare som vill ansluta till en av våra integrationslösningar för dessa IT-komponenter. Processen är till för att hjälpa vårdgivare att fatta tekniska beslut kring en integration men ytterst är det vårdgivaren som är ansvarig för vad varje integration gör i TakeCare.
Lär dig mer om våra integrationsplattformar
Prioritering av integrationer
Alla integrationsförfrågningar utvärderas enligt en enhetlig och objektiv bedömningsmatris, som används för att prioritera vilka förfrågningar som får inleda anslutningsprocessen till TakeCare via befintliga integrationsplattformar. Matrisen tar hänsyn till vårdgivarens storlek samt vissa förutbestämda kriterier, vilka betygsätts på en skala från 0 till 4. Ett högre betyg innebär högre prioritet. Dessa kriterier inkluderar.
- Lagkrav (0 eller 4)
- Patientsäkerhet (0-4)
- Verksamhetsnytta (0-4)
- Ökad informationssäkerhet (0-4)
Utöver detta beaktas även ytterligare faktorer som ekonomi, kvalitet, resursåtgång och liknande.
Observera att som vårdgivare får du stöd baserat på din prioritering, vilket kan innebära att det kan dröja innan din eventuella integrationsprocess påbörjas.
Vår anslutningsprocess
Inga anslutningar utan mottagen och godkänd förfrågan
Alla vårdgivare som vill integrera med TakeCare förväntas skicka in en förfrågan för godkännande innan någon anslutningsprocess påbörjas
Steg 1: Skicka in en förfrågan
Innan du kan påbörja anslutningsprocessen behöver du som vårdgivare skicka in en förfrågan. I denna förfrågan anger du vilket område integrationen avser och en beskrivning av integrationsbehovet utifrån de fyra bedömningskriterier som beskrivs i prioriteringsbeskrivningen.
Det finns en förberedd blankett som vi ber dig fylla i och skicka till de mejladresser som anges i blanketten. Observera att förfrågningar som inkommer på annat sätt inte kommer att beaktas. Blanketten ska signeras av behörig personal hos vårdgivaren.
Godkänd förfrågan aktiverar nästa steg i processen
Steg 2: Besked om godkännande och prioritet
Om du fått din förfrågan godkänd och är näst i prioriteringsprocessen kommer vi att kontakta dig för att påbörja anslutningsprocessen. Du som vårdgivare kommer att behöva:
- I samråd med RVLP bestämma vilken integrationsplattform som integrationen ska ske via.
- Bistå eventuell integratör med access till Region Stockholms nät via den egna lokala TakeCare-förvaltningen.
- Bistå med kunskap kring de delar av integrationen som gäller TakeCare.
- Testa lösningen.
Steg 3: Säkerhetsrevision
En säkerhetsrevision genomförs för att säkerställa både teknisk säkerhet och efterlevnad av gällande regelverk, såsom GDPR, PDL och PUB.
För att genomföra en säkerhetsrevision behöver vi vissa underlag. En tekniskt kunnig person hos din vårdgivare måste besvara följande frågeformulär om integrationen och skicka in en övergripande Software Architecture Description (SAD).
Om en compliance-genomgång har utförts enligt region Stockholms rutiner, ska underlaget från denna skickas in.
Oftast ger säkerhetsrevisionen upphov till frågor. Det kan finnas behov att mötas och diskutera. Om en större mängd arbete förväntas kan ett projekt behöva initieras med separat finansiering.
Steg 4: Anslutning till verifieringsmiljön
Innan integrationen sätts i produktion ska den verifieras i verifieringsmiljö. Verifieringsmiljön är endast för verifiering. Om man behöver en utvecklingsmiljö rekommenderas man att kontakta leverantören CGM (Extern länk)förutsatt att man har en godkänd integration.
För att ansluta till verifieringsmiljön behöver följande genomföras:
- Skicka in ansökningsblankett för QA-miljön. Det anslutna funktionscertifikatet anges.
- Systemkonto sätts upp av RVLP i TakeCare verifieringsmiljö.
- Eventuell anslutning till RTP kräver påskrivet avtal för kopplingen. Läs mer om det här.(Extern länk)
- Testning av integrationslösningen sker. Notera att QA-miljön inte innehåller särskilt mycket data.
Steg 5: Behörighet i produktionsmiljö
När lösningen är redo att sättar i produktion ska följande genomföras av dig som vårdgivare och oss som anslutningsansvarig:
- Vårdgivaren skickar in resultatet av testerna (testprotokoll) ifrån verifieringsmiljön. Valfritt format.
- Vårdgivare skickar in ansökningsblankett för produktionsmiljön.
- Du som vårdgivare behöver signera ett avtal för tilldelning av behörighet till data i TakeCare. Tillgång till journaldata kräver uttryckligt godkännande från den personuppgiftsansvarige. På dessa beställningar finns det möjlighet till delegation, så vi kontrollerar signaturen mot inkommen delegationslista.
- Vi går igenom all dokumentation från vårdgivaren och håller ett internt möte för att besluta om vi ska gå vidare med att sätta integrationen i produktion.
Steg 6: Driftsättning
Avslutningsvis driftsätts integrationslösningen i produktionsmiljön där våra tekniker ansvarar för att ansluta ett systemkonto till produktionsmiljön. TAKning via RTP produktion sker om det är aktuellt.
Efter produktionssättning övervakas integrationen. Om bekymmer kring last eller dylikt dyker upp kan kontot pausas med omedelbar verkan.
Har du frågor?
Har du frågor om ansökningsprocessen eller andra integrationsrelaterade frågor vänligen kontakta vår integrationsspecialist för mer hjälp.
Kontakta vår integrationsspecialist
- Senast granskad: 15 oktober 2024